Український транзит газу з РФ за правилами ЄС: як це буде?

В Україні поспішають підготувати анбандлинг «Нафтогазу» до кінця року, щоб підписати з Росією контракт на транзит газу за європейськими правилами.

Український транзит газу з РФ за правилами ЄС: як це буде?

Як це повинно працювати, пояснює DW.З 2020 року Україна готова транспортувати російський газ до ЄС лише за європейськими правилами. Тривалий час Москва хотіла працювати за старою схемою, але у вересні на газових переговорах у Брюсселі все-таки погодилася на європейські норми . Київ поспішає виконати вимоги європейського законодавства ще до кінця року. DW пояснює, що саме означає транзит газу за правилами ЄС.

Третій енергопакет проти монополій

У пострадянських країнах і видобуток, і продаж, і транспортування газу виявилися зосереджені в руках держкомпаній – «Газпрому» в Росії та «Нафтогазу» в Україні. Між ними діє нинішній контракт на транзит газу, підписаний в 2009 році. Його висновком передувала так звана «газова війна» між Росією і Україною, коли на початку 2009 року поставки блакитного палива були припинені не тільки в Україну, але і з її території в ЄС.

Протистояння та його наслідки спонукали Євросоюз, відомий своєю нетерпимістю до монополій, прийняти Третій енергопакет. Мета цього набору директив і постанов полягала в подальшій лібералізації енергетичного і газового ринків, а також у посиленні прав споживачів. Одна з головних його норм – анбандлинг – не допускає зосередження в одних руках транспортних мереж, виробництва енергоносіїв і їх продажу.

Окремий оператор газотранспортної системи в Україні

В Україні 17 листопада набрав чинності закон про анбандлинге національної акціонерної компанії (НАК) «Нафтогаз України». Він передбачає виділення з її складу підприємства з транспортування природного газу і сертифікацію нового незалежного оператора газотранспортної системи (ГТС).

«Нафтогаз» знаходиться під управлінням українського уряду. А оператором ГТС буде керувати виключно міністерство фінансів країни. Згідно із законом, ні уряд, ні прем’єр не зможуть контролювати, координувати дії оператора чи призначати його керівництво. Більше того, закон забороняє кому-небудь, наприклад, прем’єра, втручатися в те, як міністерство фінансів управляє корпоративними правами.

Виділення оператора газотранспортної системи (ГТС) України з структури «Нафтогазу» було передбачено ще законом про природному ринку газу від 2015 року. Втім, тривалий час анбандлинг в силу ряду причин був заблокований. Процес зрушився з мертвої точки лише після зміни влади і призначення нового уряду в Україні. У вересні Кабмін прийняв рішення про моделі анбандлинга.

Зараз у структурі «Нафтогазу» створено ТОВ «Оператор газотранспортної системи України» (ОГТСУ). З 1 січня, після припинення нинішнього контракту на транзит газу, ОГТСУ продадуть підприємству «Магістральні газопроводи України», яке є державним і тепер перебуває під контролем Мінфіну. Вартість продажу буде динамічною, крім того, передбачена розстрочка на 15 років. А з 1 січня 2020 року держава, яка і залишиться власником ГТС України, передасть цю систему в управління ОГТСУ.

Сертифікація незалежного оператора

Згідно з Третім енергопакетом ЄС, про незалежність оператора можна говорити тільки після його сертифікації. Її проводить національний регулятор – в Україні це Нацкомісія, що здійснює регулювання у сферах енергетики і комунальних послуг (НКРЭКУ). На початку жовтня ОГТСУ подало заявку на сертифікацію. 22 листопада регулятор планує розглянути питання поки лише про попередньої сертифікації.

Правила ЄС передбачають і зовнішній контроль: сертифікацію українського оператора повинен перевірити Секретаріат Енергетичного співтовариства у Відні. Анбандлинг буде цілком відповідати європейським нормам лише тоді, коли Секретаріат підтвердить рішення НКРЭКУ.

Ні з Відня, ні з Брюсселя (а Єврокомісія неформально бере участь в узгодженні сертифікації) зараз зауважень по анбандлингу не звучало. У «Нафтогазі» прогнозували, що Секретаріату Енергетичного співтовариства знадобляться півтора-два місяці на погодження.

Як буде працювати транзит?

Після того, як в Україні завершать анбандлинг, оператор ГТС буде пропонувати всім зацікавленим компаніям потужності для транспортування газу. Тарифи – однакові для всіх – будуть залежати не від того, хоче бронювати потужності російський «Газпром» або, приміром, польська PGNiG, а від умов – перш за все, обсягів та тривалості прокачування газу. Тарифи встановлює не оператор, а регулятор.

Ще у вересні російські ЗМІ поширили твердження, що після впровадження європейських правил новий оператор ГТС України буде зобов’язаний виставляти на аукціон потужності і без підписання нового контракту з «Газпромом». У «Нафтогазі» таку інформацію спростовували. У підсумку, після останнього раунду газових переговорів Росія-Україна-ЄС заступник голови Єврокомісії Марош Шефчович розставив крапки над «і». За його словами, без нового міжмережевого угоди між операторами ГТС України і Росії (так зване «interconnection agreement») неможливим буде ні довгостроковий транзит, ні короткострокове бронювання потужностей.

Новини економіки